Nico Widerberg

27.juni - 12. juli 2020

I løpet av de siste 30 årene har Widerberg hatt over 80 separatutstillinger, han har deltatt på nærmere 70 kollektive utstillinger og har hatt over 60 utsmykningsoppdrag, både nasjonalt og internasjonalt. Blant de mest profilerte utsmykningene er monumentene av Thor Heyerdahl og Trygve Lie, utsmykning av Regjeringsbygget, Gardermoen hovedflyplass og Northumbria University i Newcastle. Han er også kjent for å ha utført minnemonumentene i 53 kommuner som mistet noen i forbindelse med 22.juli tragedien. 

Gjennom utstillingene og de offentlige utsmykkinger har han nådd et stort publikum, og regnes i dag som en av samtidens mest betydelige billedhuggere. 

Han arbeider i hovedsak med skulpturer i stein og bronse, men også med glass, gjennom et samarbeid med Hadeland Glassverk. Ved siden av å være billedhugger har han hele tiden arbeidet med grafikk og maleri. 

Widerberg er representert i flere nasjonale og internasjonale kunstsamlinger, inkludert blant annet Nasjonalmuseet, Lillehammer Kunstmuseum, Kistefos museet, Nordea kunstsamling, Statoils kunstsamling, Parabola Estate, Newcastle og The Johnson Collection, USA. 

Widerberg mener mennesket som form og figur har uendelige muligheter. 

«Det nærmeste jeg kommer meg selv er når jeg har med menneskefiguren å gjøre. Det handler om å bruke formen og forenkle den», sier han. 

Å forme en skulptur handler for Widerberg ikke om å produsere. Det handler om å skape og sette sine egne spor i materialet. 

«I begynnelsen har jeg en viss idé om hva jeg ønsker å skape, men ideen er ikke ferdig. Da ville jeg bare være en snekker som bygger noe som allerede er gitt. Når jeg jobber med en steinblokk kan jeg av og til lukke øynene og kjenne og fornemme ting. Det handler om å lete seg frem til man plutselig finner noe som stemmer, uten å måtte måle og beregne. Å finne dette handler selvsagt om både teknikk og erfaring. Jeg bygger hele tiden videre på det jeg har gjort før», forklarer Widerberg. 

«Jeg er opptatt av motsetninger, det å gjenspeile både det fine og det stygge. Jeg veksler mellom polerte og rå overflater. Verden består også av disse motsetningene, og jeg tror det er viktig at de ikke får undertrykke hverandre», sier han. 

At han har forskjellige uttrykksformer, ser han på som en fordel. 

«Vi går gjennom ulike faser i livet. Noen ganger er det befriende å kunne jobbe i steinhuggeriet, med store og tunge materialer. Andre ganger er det fint å jobbe med litt lettere ting. Men alt jeg gjør inspirerer hverandre gjensidig», avslutter Widerberg.